Pokud potřebujete poradit zavolejte nám +420 702 060 614.
- Úvod
- Jak uskladňovat stroje STIHL
Jak uskladňovat stroje STIHL
Plná nebo prázdná nádrž? Tato otázka často trápí všechny, kdo se chystají zazimovat své motorové stroje. Existují oddaní příznivci obou možností a šéftechnik STIHL, Miroslav Kosička, nám v tomto článku pomůže rozhodnout.
VAROVÁNÍ PŘED BIOSLOŽKAMI
Ti, kteří zastávají názor, že nádrž by měla být plná během skladování, argumentují tím, že plné palivo zabrání vysychání palivového systému. "Tento argument má svou logiku, ale také své nevýhody," varuje Kosička.
V případě motorů s dvoutaktním motorem obsahuje palivo v nádrži určité množství oleje. Většina benzínů obsahuje biosložku (líh), která ochotně absorbuje vzdušnou vlhkost. Během skladování se tedy těkavé složky benzínu ochotně odpařují, což pomáhá udržovat ropné pryskyřice v tekutém stavu, ale také degraduje přidaný olej.
"Provoz s takovýmto palivem nejpravděpodobněji poškodí motor - vysrážené ropné pryskyřice mohou zcela uzavřít mikroskopické kanálky v karburátoru. Staré a nízké kvality palivo navíc nemazat dobře motor, což může způsobit jeho zaseknutí. I když vyprázdním nádrž po dlouhém skladování, stále mi v palivových cestách a karburátoru zůstává určité množství starého paliva, což může způsobit potíže při startu motoru," dodává šéftechnik.
PŘI MYSLI NA SEZZÓNU BENZÍNU
Důležité je také si uvědomit tři typy benzínu dodávané na trh podle ročních období: letní (květen až září), přechodový (duben a říjen) a zimní (listopad až březen). Ty se liší tlakem par, což znamená, že zimní benzín se bude v létě extrémně odpařovat. "V karburátoru mohou vzniknout bubliny a motor pak nebude dobře fungovat. Naopak při použití letního benzínu v zimě může motor odmítnout nastartovat," vysvětluje Kosička.
VYHRÁVÁ PRÁZDNÝ STROJ
Z toho důvodu preferuje šéftechnik STIHLu druhý způsob skladování - prázdný stroj s prázdnou nádrží a palivovými cestami. "Tento způsob skladování se mi osvědčil u různých strojů, ať už jde o motorovou pilu, křovinořez, nůžky na živý plot nebo čtyřtaktní motor zahradní sekačky. S nejstarším strojem nemám po zimních přestávkách žádné problémy s karburátorem nebo startem po osmi sezónách," sdílí své zkušenosti Kosička.
Pokud v nádrži zůstane palivo, doporučuje ji vyprázdnit a nechat běžící motor spotřebovat zbytek paliva. Pro jistotu ještě vyfoukněte palivovou nádrž stlačeným vzduchem, aby zůstala suchá bez usazenin. "Argument, že suchá membrána v karburátoru ztrácí své vlastnosti, nepovažuji za správný. Ještě jsem se s tím nesetkal," uzavírá Kosička své úvahy.